Drechtwerk - Maatschappelijk Jaarverslag 2023

Licht 0 Matig 779 Ernstig 138 Ondergrens 5 Bovengrens 7 929 Soort handicap 16 Ziekteverzuim Tot en met augustus van dit jaar kent Drechtwerk een gemiddeld ziekteverzuimcijfer van 12,06% t.o.v. 9,59% in 2021. De benchmark is 15,5%. Hiermee is Drechtwerk, ondanks de toename van het ziekteverzuim 1 van de best scorende bedrijven. De oorzaken van de toename van het verzuim zijn 3-delig. In de eerste fase van het jaar hebben we met verzuim door COVID-19 te maken gehad. Daarnaast zien we dat, door de vergrijzing van het SW personeel, het verzuim in deze doelgroep toeneemt. Mensen hebben simpelweg te maken met een verergering van hun klachten. Anderzijds constateren we dat, onder de beschut werkers wat met namen jonge mensen zijn, een hoog verzuim. Dit lijkt een combinatie van een lage arbeidsethos met, in sommige gevallen een complexe problematiek op leefgebieden. Vanaf 1 januari 2020 heeft Drechtwerk een samenwerkingsverband met een nieuwe arbodienst, ADXpert. De samenwerking verloopt voorspoedig, en er is een gezamenlijk vertrouwen dat we het verzuim beheersbaar kunnen houden. 2023 januari 12,66 % februari 12,73 % maart 12,62 % april 12,15 % mei 11,65 % juni 11,50 % juli 11,30 % augustus 11,17 % september 11,04 % oktober 11,15 % november 11,21 % december 11,92 % Gemiddeld 11,68 % Ziekteverzuim 2023 Met de komst van ADXpert hebben we voor een andere werkwijze gekozen, het eigen regiemodel. De training, die bedoeld is om onze leidinggevenden meer inzicht te geven in de nieuwe werkwijze, is door het COVID-19 beleid uitgesteld en zal in Q4 2022 plaatsvinden. In een vervolgtraining zullen wij aandacht geven aan gesprekstechnieken. Individueel Vervoer Per 1 mei 2017 verzorgt Drechtwerk geen collectief vervoer meer. Gemiddeld genomen zijn er zo`n 115 medewerkers die gebruik maken van het individueel vervoer. Wij zien een afname onder het SW-personeel, maar door instroom van Beschut Werkers blijft het aantal gebruikers ongeveer gelijk. Samen met Stroomlijn hebben wij onderzocht of er alternatieve vervoersmogelijkheden waren voor de huidige gebruikers. Dit bleek niet eenvoudig. Er zijn geen alternatieven voor medewerkers die aangewezen zijn op individueel vervoer en die tevens financieel aantrekkelijker zijn dan de huidige vervoersvorm. Slechts een beperkt aantal medewerkers is in staat om, na een intensieve trainings- en begeleidingsperiode, zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=